Publications

Our publications relating to violin making and violin acoustics:

  • „Der Einfluss typischer Geigenlacke auf die Resonanzeigenschaften der Geige“
    Journal Das Musikinstrument, 39. Jahrg., Heft 2-3 / Febr.-März 1990, S. 129-135.
  • „Steifigkeit und Dämpfung von Fichtenholz in Abhängigkeit vom Verlauf der Fasern und der Markstrahlen. Konsequenzen für die Gestaltung der Geigenwölbung“
    Journal Das Musikinstrument, 39. Jahrg., Heft 6 / Juni 1990, S. 20-23.
  • „Speed of Sound and damping of spruce in relation to the direction of grains and rays.“
    CAS Journal Vol.1, No.6, (Series II), November 1990. Fulltext
  • „Modalanalyse im Geigenbau - Vom praktischen Nutzen physikalischer Forschung im Musikinstrumentenbau. Teil I: Grundlagen“
    Journal Das Musikinstrument, 41. Jahrg., Heft 2-3 / Febr.-März 1992, S. 98-106. Fulltext
  • „„Modalanalyse im Geigenbau - Teil II: Zur grundsätzlichen Funktion der Geige. Wie schwingt der Geigenkorpus?“
    Journal Das Musikinstrument, 41. Jahrg., Heft 6 / Juni 1992. Fulltext
  • „Modalanalyse im Geigenbau - Teil III: Praktische Konsequenzen“
    Journal Das Musikinstrument, 41. Jahrg., Heft 7 / Juli 1992. Fulltext
  • „Eigenschwingungen im Werdegang einer Geige“
    Dissertation at the Fachhochschule München „Technische Physik“ 1994. Abstract
  • „Untersuchungen der Eigenschwingungen im Werdegang einer Geige - Teil I: Eigenfrequenzen“
    Journal Das Musikinstrument, 45. Jahrg., Heft 2-3 / 1996. 
  • „„Untersuchungen der Eigenschwingungen im Werdegang einer Geige - Teil II: Eigenformen“
    Journal Das Musikinstrument, 45. Jahrg., Heft 5 / 1996. 
  • „Eigenmodes of Vibration in the Working Process of a Violin“
    CAS Journal Vol.3, No.1, (Series II), May 1996. Fulltext
    see also http://www.marymt.edu/~cas/journal/may96.html
  • „On making ‘Tonal Copies‘ of a Violin“
    CAS Journal Vol.3, No.2, (Series II), November 1996. Fulltext
    see also http://www.marymt.edu/~cas/journal/may96.html
  • „Klangpraxis Geigenbau – Zur Anwendung neuer akustischer Forschungsmethoden in der Werkstatt des Geigenbauers“
    Journal Das Orchester, 46. Jahrgang, Heft 4, 1998. 
  • „On the Acoustical Properties of Violin Varnish“
    CAS Journal Vol.3, No.6, (Series II), November 1998. Fulltext
  • „Empirical Tools in Contemporary Violin Making: Part I. Analysis of Design, Materials, Varnish and Normal Modes“
    CAS Journal Vol. 4, No.5 (Series II), May 2002. Fulltext
  • „Empirical Tools in Contemporary Violin Making: Part II: Psychoacoustic Analysis and Use of Acoustical Tools“
    CAS Journal Vol. 4, No.6 (Series II), Nov 2002. Fulltext
  • „Wired for sound“
    Journal ‚The Strad‘, Oktober 2002, S. 1110-1117.
    „Martin Schleske explains the acoustical principles that have led him to copy not just a Stradivari’s physical shape, but ist tone as well.“ 
  • „High fidelity“
    Journal ‚The Strad‘, November 2002, S. 1224-1229.
    „Martin Schleske continues his exploration of violin acoustics and human hearing comparing his copies with the original instruments.“ 
  • „Geigenbau als Klangdesign - ein neuartiges Verfahren lasst den Traum einer "neuen alten" Stradivari ein gutes Stück näher rücken“
    Journal Das Orchester, April 2003 Fulltext
  • „Psychoacoustic investigations on the possibility of aurally identical violins“
    Proceedings f the Stockholm Music Acoustics Conference, August 6-9, 2003 (SMAC 03), Stockholm, Sweden, pp 59-62. (Together with Paul Geissler, Otto Martner, Carsten Zerbs). Fulltext
  • „Zeitgeist und Geigenbau – Meilensteine aus Kunst und Wissenschaft. Eine kleine Zeitreise“
    The article was presented in lecture format on the occasion of the 100th anniversary of the founding of the Verband Deutscher Geigenbauer (VDG = Association of German violinmakers) at their annual meeting on May 22, 2004 in Wiesbaden, Germany. Fulltext
  • „Sound Waves I: Can you hear me? -  How does a violin project its sound...? “
    Journal‚The Strad‘, October 2003, pp 1106-1110. (Together with Joseph Curtin, Ann Arbor)
  • „Sound Waves II: A world apart - On sound quality of classic Italian instruments “
    Journal ‚The Strad‘, January 2004, pp 16-20. (Together with Joseph Curtin, Ann Arbor) 
  • „Sound Waves III: Man and the Machine - Your office computer can be easily transformed into a vital sound-analyses tool “
    Journal ‚The Strad‘, April 2004, pp 352-356. (Together with Joseph Curtin, Ann Arbor) 
  • „Sound Waves IV: Domestic bliss - The violinmaker's acoustics lab “
    Journal‚The Strad‘, July 2004, pp 696-700. (Together with Joseph Curtin, Ann Arbor)

 

A listing of a few (unpublished) works by Martin Schleske in the field of violin acoustics:

 

  • „On the scientific use of today's violin making“, Plenarvortrag auf der Gemeinschaftstagung der Deutschen und Italienischen Akustikgemeinschaft DAGA-AIA, Meran 2013.
  • „Stiffness and Damping of Spruce in Relation to the Direction of Grain and Rays“
    International Symposium on Mucical Acoustics, Mittenwald 1989.
  • „The Influence of Typical Violin Varnishes on the Acoustical Properties of thin Spruce Strips“
    International Symposium on Mucical Acoustics, Mittenwald 1989.
  • „Is Scientific Violin-Research useful for the Violin-Makers“
    International Symposium on Mucical Acoustics, Mittenwald 1989 (Together with Helmut A. Müller).
  • „Modalanalyse im Geigenbau“
    Fraunhofer Institut für Bauphysik, Stuttgart 1989.
  • „Anwendung akustischer Analysen für den Geigenbau“
    Verband Deutscher Geigenbauer, Bamberg 1991.
  • „Modalanalyse als Werkzeug für den Geigenbau“
    European Modal Analysis User Group, Planegg 1992.
  • „Akustische Geheimnisse altitalienischer Meistergeigen“
    Meisterschule für Geigenbau, Markneukirchen 1993.
  • „Fächerübergreifender Physik-, Musik-, und Kunstunterricht am Beispiel der Geige“
    Akademie für Lehrerbildung. (Together with Helmut A. Müller) Dillingen 1993.
  • „The influence of changes in the distribution of mass and stiffness of violin-plates on eigenfrequencies and mode-shapes of the violin“
    SMAC 93, Stockholm Musical Acoustics Conference 1993.
  • „Investigation on the changes of eigenfrequencies and mode-shapes in the working process of the violin“
    International Symposium on Mucical Acoustics ISMA 95 (Invited Speaker), Dourdan (Paris) 1995.
  • „Die Geige als Klangskulptur“ und: „Ansprache und Klangoptimierung“
    Gastkurse an der Musikhochschule Wien 1997 und am Konservatorium Luzern 1997.
  • “On Making Tonal Copies of the Violin“ (Workshop)
    International Symposium on Mucical Acoustics, Leavenworth (Washington) 1998.
  • “On the Acoustical Making of the Violin“
    International Symposium on Mucical Acoustics, Leavenworth (Washington) 1998.
  • “On Tonal Adjustments of the Violin“
    International Symposium on Mucical Acoustics, Leavenworth (Washington) 1998.
  • “On the Acoustics of the Violin“
    American Federation of Violin- and Bow Makers, Cleveland 2000
  • “Klangeigenschaften altitalienischer Geigen“ (Gastkurs)
    Musikhochschule Wien 2000.
  • „Den Akustischen Geheimnissen der Geige auf der Spur“
    Verband Deutscher Geigenbauer (Jahreshauptversammlung), Mittenwald 2000. Abstract
  • „Zeitgeist and Violinmaking – Milestones of Art and Science. A brief Journey through Time“
    Presented as invited paper on the occasion of the 100th anniversary of the founding of the Verband Deutscher Geigenbauer (VDG = Association of German violinmakers) at their annual meeting on May 22, 2004 in Wiesbaden, Germany. Fulltext
  • „Zwischen Ohnmacht und Vollmacht. Über Erfolg und Berufung des Künstlers“
    Kunstkonferenz Kollaborativ09, Berlin Juli 2009. Program
  • „Klangfarben der Erkenntnis“
    Festvortrag anlässlich der 25. Jahrestagung der Kanzlerinnen und Kanzler der Hochschulen für angewandte Wissenschaft der Bundesrepublik Deutschland, 2.-4. September 2009, Pinakothek der Moderne, München.